Waar kan ik een aanpassing aan mijn woning aanvragen?
Wil je een aanpassing aan je woning doen zoals een badkameraanpassing, drempelhulp bij de voordeur of keukenaanpassing? Om een aanpassing aan de woning aan te vragen in Maarssenbroek, kun je de aanvraag indienen via de website van de gemeente Stichtse Vecht. Op deze pagina vind je meer informatie.
Via de link hierboven vind je tekst en uitleg over hoe de aanvraagprocedure bij de gemeente in zijn werk gaat.
Stappenplan gemeente
De gemeente hanteert hiervoor een stappenplan die er als volgt uitziet:
- Kijk eerst wat je op eigen kracht kunt regelen en zelf kunt doen.
- Kijk of je zelf verantwoordelijk bent voor het kopen of huren van een woningaanpassing. De gemeente heeft een lijst van hulpmiddelen waar je zelf verantwoordelijk voor bent en niet vergoed worden.
- Kijk of je hulp kunt krijgen uit andere voorzieningen, zoals:
- Hulpmiddelen tijdelijk gratis lenen bij een thuiszorgwinkel
Heb je voor minder dan 6 maanden een hulpmiddel ( handbewogen rolstoel, drempelhulp, badplank, tillift, etc.) nodig? Dan kun je deze bij verschillende thuiszorgwinkels gratis lenen vanuit je zorgverzekering. Neem hiervoor contact op met je zorgverzekeraar. - Neem contact op met je woningbouwvereniging
Huurders kunnen vaak ook de woningbouwvereniging vragen om hulp. Zijn er aanpassingen nodig in je keuken, badkamer of toilet? Overleg dan altijd eerst met de woningbouwvereniging of zij hierin iets kan doen. Ben je op zoek naar een andere woning? Ook daarin kan de woningbouwvereniging met je meedenken. - Verhuiswens? De Wooncoach biedt hulp en advies aan 55-plus
De Wooncoach biedt hulp en advies aan 55-plussers met een verhuiswens naar een beter passende woning. Ben je toe aan een andere woning, die beter past bij je wensen en behoeften? Bijvoorbeeld een kleinere gelijkvloerse woning?
De Wooncoach kan je helpen met advies en het zetten van de juiste stappen. Ze werken voor huurders van Portaal en woningeigenaren in Maarssen, Maarssenbroek en Tienhoven.
- Hulpmiddelen tijdelijk gratis lenen bij een thuiszorgwinkel
- Doe een melding bij de Wmo
De Wmo-consulent komt bij je thuis voor een gesprek of bespreekt de melding aan de telefoon met je. Er wordt in het onderzoek gekeken naar hoe de situatie nu is. Ze bespreken je medische situatie, je netwerk, je woonsituatie en je dagelijks leven. De consulent bespreekt ook wat je zelf kunt doen om je hulpvraag op te lossen. Soms is een woningaanpassing een oplossing. Soms is een verhuizing een oplossing. De gemeente kiest altijd voor de goedkoopst passende oplossing. Het opvragen van een medisch advies kan onderdeel zijn van het onderzoek.
Kosten
Voor maatwerkvoorzieningen uit de Wmo betaal je een eigen bijdrage per maand. Soms hoeft dat niet. Via de website www.hetcak.nl kun je via de ‘Eigen bijdrage rekenhulp’ zelf uitrekenen of en hoeveel je moet betalen.
Je wordt door de gemeente aangemeld bij het Centraal Administratiekantoor (het CAK). Het CAK berekent jouw eigen bijdrage en stuurt jou hierover bericht. Heb je daar vragen over? Dan kun je bellen met het CAK via telefoonnummer 0800 1925.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste zorg of het doen van een melding? Dan kun je gratis gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) van de gemeente. OCO Stichtse Vecht biedt onafhankelijke cliëntondersteuning aan iedereen die zorg of ondersteuning nodig heeft, en kan u ook helpen bij het vinden van passende hulp in de gemeente. Kijk voor meer informatie op www.ocostichtsevecht.nl of neem contact op via info@ocostichtsevecht.nl of 0346 – 254 760.
Weet je niet zeker welke aanpassingen voor jou het meest geschikt zijn om jouw woning toegankelijk te maken? Dan kun je advies aanvragen van een ergotherapeut. Zij denken met jou mee en adviseren over de mogelijkheden. Ook kunnen ze helpen bij de aanvraag en onderbouwing bij de gemeente.
Deel deze pagina: